Bevolkingsonderzoek Sportbeleving

‘Voetbal en Formule 1 zijn de populairste kijksporten in Nederland’ en ‘basketbal heeft in verhouding de jongste fanbase’. Dit zijn een aantal conclusies die volgen uit het bevolkingsonderzoek sportbeleving dat de NLsportraad heeft laten uitvoeren.

Bevolkingsonderzoek sportbeleving

Naar aanleiding van het advies Nederland Evenementenland? onderzocht de NLsportraad  wat er bekend is over sportbeleving in Nederland. Een rondgang langs kennisinstituten en bureaus leerde dat er op het punt van sportbeleving in Nederland sprake is van een kennishiaat. Er is maar beperkt onderzoek gedaan naar sportbeleving . Met het oog op de advisering over evenementen besloot  de NLsportraad  zelf een onderzoek te laten uitvoeren naar de sportbeleving van Nederlanders. De NLsportraad wil graag weten op welke wijze Nederlanders (hun) sport beleven, live en via de media, en welke interesse er is voor sportevenementen. Bureau Nielsen heeft het onderzoek uitgevoerd.

Bevolkingsonderzoek

Nielsen Sports startte afgelopen  voorjaar  met het onderzoeksproject. Het onderzoek bestaat uit een literatuurstudie, een media-analyse en een bevolkingsenquête. De literatuurstudie is al eerder gepubliceerd door de NLsportraad. De resultaten van de bevolkingsenquête en media-analyse zijn nu ook beschikbaar.

Voor het bevolkingsonderzoek is een steekproef van in totaal 2.070 respondenten geconstrueerd. Deze steekproef is representatief voor leeftijd, geslacht en woonplaats. Uit het onderzoek kwamen interessante gegevens naar voren die hieronder worden uitgelicht. Het volledige onderzoek is in de bijlage onderaan de pagina te vinden.

Samenvatting onderzoek

Uit het bevolkingsonderzoek blijkt dat ruim driekwart van de Nederlanders een favoriete sport heeft. Voetbal is duidelijk het meest populair. De andere populaire sporten zijn sporten waarin Nederlanders op dit moment excelleren: Formule 1, schaatsen, wielrennen en darts. Deze sporten zijn ook het meest te zien op televisie. Als favoriete clubs of sporters worden Ajax, Max Verstappen, Tom Dumoulin, Sven Kramer, en Michael van Gerwen genoemd.

Bijna driekwart van de Nederlandse sportliefhebbers wordt blij en vrolijk wanneer hun favoriete team of sporter een wedstrijd wint. Ook verheugt men zich op het kijken naar wedstrijden. Televisie is voor het kijken naar en het volgen van sport nog steeds het populairste medium. Alleen de groep  15-19 jarigen gebruikt hiervoor al meer internet en social media dan televisie.

Wat betreft het volgen van sportevenementen zijn Nederlanders het meest geïnteresseerd in de Olympische Spelen (zelfs het meest populair onder de jongste groep van 14-19 jaar), het EK Voetbal (het WK Voetbal is niet bevraagd), en de Formule 1. Dit zijn tevens de evenementen die men het liefst in Nederland georganiseerd ziet worden.

Ongeveer tweederde van de respondenten vindt dat Nederland zich internationaal op de kaart zet door internationale sportevenementen te organiseren. Ook vindt meer dan de helft van de ondervraagden dat grote sportevenementen een gunstig effect hebben op de regionale economie. Zij zijn er trots op dat in Nederland regelmatig internationale sportevenementen worden georganiseerd. Ruim vier op de vijf Nederlanders staat er dan ook niet negatief tegenover als de Nederlandse overheid meebetaalt aan een internationaal sportevenement, zolang dat geen commercieel oogmerk heeft.

Naast het volgen van sport in de media, bezoekt bijna een kwart van de Nederlanders minimaal één keer per maand een professionele sportwedstrijd of -evenement. Zij doen dit vooral met vrienden om ‘mooie sport en wedstrijden te zien.’ Meer dan de helft beleeft graag met andere toeschouwers live de wedstrijden, en vindt het belangrijk om Nederlandse sporters aan te moedigen.

Mannen bezoeken vaker een professionele sportwedstrijd of -evenement dan vrouwen. Ook een hoger inkomen hangt duidelijk samen met frequenter bezoek. De bezoekfrequentie neemt iets af naarmate men ouder wordt. Gemiddeld hebben Nederlanders €51,40 over voor een kaartje voor een internationaal sportevenement van hun favoriete sport, waarbij liefhebbers van de Formule 1 het hoogste bedrag over hebben voor een kaartje.

Ondanks de interesse in professionele wedstrijden en evenementen, kan meer dan de helft van de Nederlanders spontaan geen internationaal sportevenement noemen dat de afgelopen vijf jaar in Nederland is georganiseerd. Zij die dit wel kunnen, noemen vooral het EK Voetbal voor vrouwen en wielerevenementen. Bij de vraag om specifieke evenementen die jaarlijks worden georganiseerd te noemen, wordt duidelijk dat de oudste evenementen (de Vierdaagse van Nijmegen en de MotoGP van Assen), het meest bekend zijn.