Werkbezoek Nederlandse Sportraad: Esports, gaming, gamification

Op 24 mei bracht de Nederlandse Sportraad (NLsportraad) een werkbezoek aan de Alienware trainingsfaciliteit van esportsorganisatie Team Liquid in Utrecht. De raad wachtte hier een introductie in de wereld van esports, gaming en gamification. Thom Valks deelde als partnerships manager van Team Liquid zijn kennis over de professionele esports. Twintig jaar geleden was de ambitie van oprichter en voormalig pro StarCraft II-speler Victor “Nazgul” Goossens om een ​​organisatie op te bouwen die professionele esports-spelers training zou bieden, evenals een pad naar succes na het professionele leven en een gezonde gaminglevensstijl. De organisatie heeft nu ook kantoren in Amerika en Brazilië en neemt de tiende positie in van wereldwijde esportspartijen.

Foto werkbezoek NLsportraad op 24 mei 2024 aan de Alienware trainingsfaciliteit voor esports, gaming en gamification

Na deze introductie en rondleiding door het trainingscentrum gaf Dion Bulkens, specialist esports, gaming en gamification van Kenniscentrum Sport & Bewegen een overzicht van het ecosysteem van esports in Nederland.  

Hij gaf de raad inzicht in de betrokkenheid van gameontwikkelaars en de belangen die verschillende stakeholders hebben bij de groeiende sector. Daarna vertelde Sanne de Vries, directeur en hoogleraar Expertisecentrum Gezondheidsinnovatie van de Haagse Hogeschool, aan de hand van praktijkvoorbeelden hoe beweeggames en gamification in verschillende sport- en beweegsettings ingezet kunnen worden. Haar waarschuwing was dat games vaak voor relatief korte tijd aantrekkelijk kunnen zijn, maar dat de uitdaging zit in het aantrekkelijk houden ervan. Daar komt bij dat de kosten voor zowel bewegingsonderwijs, zorg en vrijetijdssport vaak hoog zijn. Tot slot sprak Monique Simons, universitair docent ‘Persuasive Technologies for Healthy Lifestyles’ van Wageningen University & Research over hoe effectief beweeggames en gamification in de praktijk kunnen zijn. Als het gaat om het stimuleren van bewegen biedt gamification mogelijkheden, maar blijven ook uitdagingen aanwezig. De lange termijn effecten zijn vaak nog onduidelijk en afhankelijk van de beschikbaarheid van begeleiders van interventies. De inspirerende inhoud van de presentaties in de innovatieve omgeving boden de NLsportraad een goede inkijk in de wereld van esports, gaming en gamification, die de raad kan gebruiken in toekomstige adviezen.

Uitleg begrippen

Esports: (Semi-)professioneel competitief gamen – in de vorm van competities en toernooien – van computerspellen. Dit wordt gezien als een vorm van (top)sport.

Gaming: Het (recreatief) spelen van videogames. Tijdens dit kennisevent wordt met name de verbinding gelegd tussen (beweeg)games, sport, bewegen en een digitale balans.

Gamification: Het toepassen van (digitale) spelelementen in een niet-spel setting om activiteiten aantrekkelijker te maken met als doel het gedrag van gebruikers te beïnvloeden. Tijdens dit kennisevent wordt gamification toegepast om sporten en bewegen te stimuleren.